top of page
  • Writer's pictureM Shazzlee

Salah satu cara yang berguna untuk Menjalani Kehidupan Bahagia

Updated: Aug 8, 2022

Syaikh Abdur-Rahman bin Nasir As-Sadi `rahimahullah menyebutkan dalam risalahnya tentang cara dan bermakna untuk mencapai matlamat yang tinggi ini yang menjadi usaha setiap individu. Dia berkata bahawa sesetengah orang adalah berjaya dalam mengikuti cara-cara ini, dan oleh itu menjalani kehidupan yang baik dan murni serta menikmati kehidupan mereka. Sebahagian dari mereka gagal dalam mengikuti salah satu daripadanya serta mereka menjalani kehidupan yang celaka dan sengsara. Yang lain terletak di antara kedua-dua ekstrem ini; dengan tahap mengikut cara ini, dengan tahap itu mereka menjalani kehidupan yang baik.


Dan Allah `azza wa jallah yang memberi petunjuk kepada segala kebaikan, dan menjauhi segala kemungkaran, dan itu adalah pertolongan-Nya.


Bab Pertama: Beriman dan Amalan Soleh


1. Cara terbesar dan asas untuk mencapai kehidupan yang baik ialah Beriman dan

amal soleh.


Allah Ta'ala berfirman:

“Barangsiapa yang mengerjakan amal soleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya Kami akan menghidupkannya dengan kehidupan yang baik, dan Kami akan berikan pahala kepada mereka dengan sebaik-baik apa yang mereka kerjakan." (An-Nahl: 97) Maka Allah Yang Maha Tinggi memberitahu dan menjanjikan sesiapa yang menggabungkan iman dan amal soleh dengan kehidupan yang indah di dunia ini dan dengan pahala yang baik di dunia dan di akhirat.


Sebabnya sangat jelas. Ini kerana orang yang beriman kepada Allah, yang mempunyai keyakinan yang kukuh, yang melahirkan amal soleh, dan menyegarkan hati dan memperbaiki tingkah laku manusia, dan membuat kebaikan kedua-dua dunia dan akhirat; orang-orang seperti itu mempunyai asas elemen yang membimbing mereka dalam menangani situasi kebahagiaan dan kegembiraan, dan situasi kebimbangan, kesedihan dan kesengsaraan.


Mereka bersyukur menerima situasi kebahagiaan dan kegembiraan, dan bersyukur, dan menggunakannya apa yang berfaedah. Apabila mereka menggunakannya dengan cara ini, kegembiraan akan bertambah, dan mereka mendambakan berkat perkara-perkara ini dan berharap agar mereka kekal bersamanya, dan juga merindukan ganjaran yang baik bagi mereka yang bersyukur kepada Allah. Perasaan dan pengalaman ini membawa bersamanya begitu banyak kebaikan dan keberkatan, jauh lebih besar daripada kegembiraan yang menjadi punca utama daripadanya.


Sebaliknya, dalam situasi yang berbahaya dan tidak menyenangkan, situasi kesedihan dan kesedihan, mereka berurusan dengannya dengan menentang apa yang boleh ditentang, dan meringankan apa yang boleh diringankan, dan mereka tabah dengan redha yang indah atas apa yang mereka tidak ada kuasa untuk melawan.Oleh ini mereka mencapai faedah perjuangan bersungguh-sungguh, dan mengumpul pengalaman dan batin kekuatan, dan memperoleh pahala kesabaran dan ketekunan, kebesaran yang meremehkan membandingkan perkara yang tidak menyenangkan yang menimpa mereka. Akibatnya mereka akhirnya mempunyai di tempat perkara yang tidak menyenangkan, kegembiraan dan harapan yang baik, dan keinginan yang ikhlas dalam nikmat Allah danNya pahala. Nabi `sallAllahu alaihi wa sallam, dengan indahnya menyatakan keadaan ini dalam Hadis Sahih, di mana beliau berkata:

"Sungguh indah urusan orang mukmin! Semua urusannya baik, apabila dia disentuh dengan kemudahan dan kemewahan, dia bersyukur, dan itu baik baginya; dan apabila dia disentuh oleh

menderita dia bersabar, dan itu adalah baik untuknya. Dan ini hanya untuk orang yang beriman.[Muslim melaporkannya]


Nabi `sallAllahu alaihi wa sallam, memberitahu kita dalam hadis ini bahawa kebaikan daripada mukmin dan keuntungannya, dan kebaikan amalnya, dilipat-lipat gandakan semuanya perkara yang menimpanya, sama ada menyenangkan atau tidak menyenangkannya.


Inilah sebabnya mengapa anda melihat dua orang mengalami pasang surut situasi kehidupan yang sama, dan mereka berbeza sekali dalam cara menanganinya, ini mengikut tahap "Iman" dan amal soleh mereka.


Orang yang mempunyai keimanan dan amal soleh akan jumpa keadaan baik dan buruk dengan apa yang kami sebutkan tentang berasa syukur dalam keadaan baik, dan sabar dalam keadaan buruk, ditambah lagi perkara-perkara lain yang menyertai mereka. Akibat daripada ini, dia mengalami kegembiraan dan kebahagiaan; kesedihan dan kesedihan meninggalkannya, dan dia menjadi bebas dari kesengsaraan, kegelisahan, dan penyempitan hati, dan dia menjalani kehidupan yang baik dan bahagia di dunia ini.


Yang lain menghadapi situasi yang menggembirakan dan menyenangkan dengan kesombongan, keangkuhan dan pemberontakan. Akibatnya, tingkah lakunya akan menyimpang, dan dia menjadi seperti binatang: menghadapi kegembiraannya dengan ketamakan yang besar dan resah. Dan walaupun begitu, hatinya masih tidak tenang. Dia masih resah dari banyak sudut: dia resah kerana takut perkara yang baik akan lenyap, dan kerana perasaan kebimbangan untuk mengekalkan kebahagiaan; dia resah kerana keinginan yang membara untuk

memperolehi lebih banyak, kerana diri manusia secara fitrahnya tidak mengenal batasan apa yang diinginkannya, dan

dia boleh memperolehnya dan dia mungkin tidak. Walaupun dia memperolehnya kegelisahan masih

berterusan, kerana bulatan itu akan berulang kepadanya dengan kejam. Dan apabila dia ditimpa perkara yang tidak menyenangkan, dia bimbang, penuh berputus asa, takut dan sedih. Hanya Allah yang mengetahui tahap celaka kehidupan yang dilaluinya, dan mental dan penyakit psikologi yang berkaitan dengannya, dan tahap ketakutan yang akhirnya akan berlaku membawa kepada keputusan yang lebih mengerikan dan keji. Ini kerana dia tidak mempunyai sebarang harapan untuk mendapat pahala, atau kesabaran yang dapat menghiburnya dan meringankan kesusahannya.


Semua ini diketahui dari pengalaman manusia. Terdapat banyak contoh dalam kehidupan, yang jika anda renungkan

walaupun satu daripadanya, dan perhatikan melaluinya pengalaman manusia, anda pasti akan melihat perbezaan yang luas antara mukmin sejati yang bertindak sesuai dengan kepercayaannya, dan orang yang tidak sepertinya. Ini kerana agama kebenaran kuat mendesak redha dengan ketentuan Allah, dan dengan apa yang diberikan-Nya kepada hamba-hamba-Nya dari-Nya

nikmat dan kemurahan hati yang luas.

Jika seorang mukmin ditimpa penyakit atau kemiskinan, atau kesusahan yang serupa yang tidak dialami oleh seorang pun bebas daripada, dia gembira dan berpuas hati, kerana kepercayaan tertentu, kepuasan dan redha dengan apa yang telah ditetapkan Allah untuknya.Hatinya tidak mencari apa yang tidak telah ditakdirkan kepadanya. Dia melihat orang yang kurang bernasib baik daripadanya, dan dia tidak lihatlah mereka yang berada di atasnya dalam kekayaan duniawi. Dengan ini dia mungkin lebih bahagia dan

lebih gembira dan damai daripada orang yang telah memenuhi semua keperluan dunianya, tetapi tidak telah dikurniakan kepuasan.


Sebaliknya adalah orang yang tidak bertindak sesuai dengan Iman; apabila dia melakukannya ditimpa kemiskinan atau kehilangan sebahagian daripada keperluan dunianya, kamu mendapati dia dalam keadaan berputus asa dan kemelaratan.

Contoh lain ialah apabila ketakutan dan peristiwa yang mengganggu menimpa seseorang; anda mendapati orang yang beriman mengalaminya dengan hati yang teguh, dan dia tenang dan tegas dalam mengawal keadaan, dengan menggunakan sebaik mungkin keupayaan pemikiran, pertuturan dan tindakannya, seolah-olah dia sudah melakukannya menyediakan dirinya untuk acara itu. Reaksi jenis ini membuatkan dia tenang, dan menguatkan hatinya.


Reaksi bagi yang tiada Iman sebaliknya, adalah bertentangan langsung dengan ini. Apabila dia menghadapi situasi yang menakutkan, hatinya bergetar, dan sarafnya menjadi tegang, dan dia

akal hilang tumpuan.Tiada apa-apa di dalam dirinya kecuali kecemasan dan ketakutan.Yang zahir ketakutan bertambah oleh kegelisahan batinnya, yang tahapnya melampaui Ungkapan. Orang jenis ini di kalangan manusia, jika mereka tidak memperoleh sebahagian daripada semula jadi bermakna pada pelupusan setiap manusia untuk menangani masalah sepanjang hidup pengalaman, tenaga mereka menjadi hilang sepenuhnya, dan mereka mengalami gugup kerosakan.Ini kerana mereka kekurangan Iman yang menggalakkan kesabaran, terutamanya dalam situasi kesukaran dan kebimbangan.

Memang benar bahawa baik dan buruk, dan mukmin dan orang yang kafir, keduanya berkongsi kualiti manusia biasa yang diperolehi keberanian, serta keupayaan semula jadi untuk berurusan

dengan situasi yang mengerikan dan meringankan kesan penindasan mereka terhadap diri sendiri.Tetapi orang yang beriman, kerana keyakinannya yang kuat, kesabaran dan tawakkal serta tawakkal kepada Allah dan miliknya keinginan untuk mendapat ganjaran daripada Allah, cemerlang dalam memiliki sifat-sifat yang menjadikannya lebih berani, dan lebih berkesan meredakan keperitan ketakutan dan keperitan malapetaka dia. Sebagaimana firman Allah Yang Maha Tinggi:

"Jika kamu mengalami kesusahan, mereka juga mengalami kesusahan yang serupa: tetapi kamu berharap Allah apa yang tidak mereka harapkan.[An-Nisa: ayat 104].

Di samping itu, orang-orang yang beriman mendapat pertolongan, pertolongan dan pertolongan-Nya yang istimewa yang akan menghilangkan ketakutan dan ketakutan yang menimpa mereka. Allah, Yang Maha Tinggi berfirman:

“Dan bersabarlah, sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.” [Al-Anfal: ayat 46] .


Semoga sebahagian daripada kata-kata shaikh Abdur-Rahman Sa'di rahimahullah ini dapat kita mengambil manfaat darinya.

Semoga Allah mengisi hati kita dengan bahagiaan di dunia dan akhirat.


Diterjemah dan ditulis oleh : Muhammad Shazzlee



8 views0 comments

Recent Posts

See All
Post: Blog2_Post
bottom of page